O TOM, JAK SE DOSTAT NA UNIVERZITU V UK, ČÁST I.

22:51



Dneska jsem se rozhodla pro článek o tom, jak se dostat na univerzitu ve Velké Británii. Ráda bych z toho udělala menší sérii, tudíž budu psát o:

  • Obecné představy o univerzitách v Anglii a jaký je proces přihlášek
  • Jak napsat dobré Personal Statement
  • Jak napsat dobré CV
  • Jak požádat o reference
  • Přijali mě – co teď
V dnešním článku bych se ráda rozepsala o obecných představách o tom, jak se dostat na univerzitu v Anglii, potažmo v Londýně. Ráda bych ještě takto na začátek podotkla, že jsem se hlásila na magisterské studium, tudíž proces je o něco málo jinačí, než na bakalářské studium. Namyslím si ale, že se o tolik liší. 

Teď už ale na to, o čem bych chtěla dneska psát. Každý má nějakou představu o tom, jak asi probíhá přijímací řízení na vysokou školu ve Velké Británii. Má představa byla asi taková:


Dostat se na školu v Anglii je něco hrozně těžkého. Musíte být jedničkář, ideálně od primy až do oktávy a mít za sebou úspěchy ve všech olympiádách. Na vysoké škole pak Áčka od začátku až do konce, ideálně několik publikací v akademických sbornících, červený diplom a cenu děkana. K tomu alespoň 150 různých mimoškolních aktivit, od dobrovolničení každý víkend v domově důchodců, přes doučování malých dětí jazyky až po zorganizování vlasního festivalu pro celé město. 

I když teď mluvím za sebe a za moje podmínky (nehlásila jsem se na žádnou z nejprestižnějších univerzit), musím říct, že jsem očekávala, že to bude o hodně těžší. Nemusela jsem nikde předvádět trojná salta se třemi vruty, nebylo potřeba doložit obrázky ze školky, vysvědčení z první třídy, ba ani maturitní vysvědčení. 

Vlastně to bylo mnohem jednodušší, než by člověk čekal. Původně jsem se chtěla přihlašovat přes agenturu (zkoušela jsem Unilink, neměla jsem s nimi ale dobré zkušenosti, a poté jsem komunikovala s Information Planet, kde byli super a pomohli mi především s Personal Statement), ale ve výsledku jsem si říkala, že to vlastně není vůbec nic náročného. 

Pár minut po tom, co jsem se dozvěděla, že mě vzali na vysněnou školu.

A teď něco málo k samotnému procesu přihlašování se na univerzitu ve Velké Británii.

Kdy se přihlásit na univerzitu v Anglii
Podle toho, co jsem vypozorovala, tak se přihlášky spouští cca v září rok před tím, než byste měli nastoupit. To znamená, že pokud plánujete začít v září/říjnu 2019, už si můžete podat přihlášky teď. Spousta škol začíná právě v září nebo říjnu, ale některé začínají také v lednu. Je to taková dobrá pojistka, kdyby se něco nepovedlo, tak se můžete přihlásit i později nebo začít později. Co je ale zajímavé, tak že na některých školách se můžete hlásit až do poslední chvíle. Samozřejmě je potřeba počítat s tím, že čím prestižnější škola, tím pravděpodobnější bude, že se volná místa zaplní (například na Oxfordu máte pokaždé napsáno, kolik cca berou lidí, což je v rámci desítek, a kolik se jim hlásí, což může být až několik stovek). Proto doporučuji přihlásit se co nejdříve. 

Jak se přihlásit
Většina vysokých škol má svůj vlastní portál, přes který se přihlašujete a do kterého nahráváte dokumenty. Stačí zamířit na webovou stránku školy a najít tlačítko na přihlášní. Obvykle bude potřeba vyplnit osobní údaje, občas i něco konkrétnějšího, a také nahrát dokumenty. 

Jaké dokumenty budete potřebovat
  • kopie pasu (obvykle není třeba ověřená, ale záleží na škole)
  • CV neboli životopis (o něm se plánuji rozepsat v některé z dalších kapitol)
  • bakalářský diplom (Většina škol požaduje alespoň ekvivalent 2:2, což by se na naše známkování dalo přepsat jako "prospěl". Lepší školy budou potřebovat alespoň 2:1, což je "prospěl s vyznamenáním" a na nejlepší univerzity bude potřeba 1st class. Nikde jsem bohužel nenašla přesné přepočty, každopádně počítá se průměr ze státnic.)
  • výpis známek (Myslím, že na všech českých školách se k diplomu dodává také "diploma supplement", který právě výpis známek za celé studium obsahuje. Navíc je přeložen do angličtiny a je tam popsáno, co jednotlivá ukončení předmětů znamenají, tudíž nebude potřeba nic nikde složitě vysvětlovat.)
  • certifikát z angličtiny (Každá škola má stanovenou úroveň jazyka jinak, také každá škola přijímá určité cerifikáty. Některé školy mohou přijímat i maturitní vysvědčení.)
  • Personal statement (o něm se hodlám rozepsat více)
  • Jedna akademická reference (jinými slovy vysokoškolský učitel)
  • Jedna dodatečná reference (může být zase vysokoškolský učitel nebo vedoucí z práce, případně mimoškolní aktivity)

Je samozřejmé, že všechny tyto dokumenty nebudete mít hned nachystány. Doporučuji si proto vyhradit dost času na opatření všech dokumentů, především referencí (u kterých je možný, že si je budete muset napsat sami, jako jsem třeba musela já), sepsání personal statement, CV a zařízení dalších dokumentů. Každopádně do většiny přihlášek si je můžete ukládat a vracet se k nim. 

Přihlášku můžete podat i bez toho, aniž byste měli dodány všechny dokumenty. Obvykle můžete později dodat bakalářský diplom, výpis známek a certifikát o znalosti angličtiny.

Co se stane po podání přihlášky
Po podání přihlášky to může trvat od několika málo hodin (můj případ) do několika týdnů (také můj případ) než se vám znovu ozvou. Pokud budete vyhovovat jejich požadavkům a budou vás chtít přijmout, vystaví vám "conditional offer" neboli podmínečné přijetí. V dopise, který Vám k tomu pošlou (tedy, e-mail, který vám pošlou), vám napíší, co ještě musíte dodat. Zároveň po Vás budou chtít, abyste offer přijali nebo odmítli, aby měli lepší ponětí o číslech. Offer nemusíte přijímat ihned (obvykle to jde do určitého data), a tak se můžete rozmyslet, na kterou školu jít, pokud vás přijmou na víc škol. 

Je zajímavé, že na naprostou většinu oborů (pokud se nejedná o umělecké obory nebo nějaké další) nepotřebujete dělat přijímačky. Na některých oborech se můžete setkat s pohovory. Záleží na oboru, který si vyberete. 

Ve chvíli, kdy dodáte univerzitě dokumenty, které vám chyběly, a odpovídají jejím nárokům, univerzita vám vystaví "unconditional offer", tedy bezpodmínečné přijetí. Poté už jste přijati na univerzitu a začíná další kolotoč, jako je třeba "enrollment", placení poplatků a podobně. Ale o tom zas někdy příště!

You Might Also Like

0 komentářů