O PARADOXECH LONDÝNSKÉ DOPRAVY

19:11

Londýn má pro mě naprosto specifickou atmosféru. O to víc, když se tady dějí věci, který jsem nikde jinde nezažila, a všem to připadá naprosto normální. 


Takže třeba:

1. Je úplně běžné přecházet na červenou
V Londýně jsou všude přechody pro chodce (s velice pomocnými nápisy look right/look left) a všude jsou tlačítka na přivolání zelené. Snad je to britská slušnost nebo ohleduplnost k plynulosti dopravy, ale prakticky všichni přecházejí silnici na červenou. A kdyby se jednalo jenom o malé, jedno nebo dvou proudové silnice... Ale lidi tu jsou schopní přecházet třeba i šestiproudovou silnici na červenou nebo v místě, kde ani žádný přechod není. A auta jsou zase na druhou stranu tak ohleduplná, že vás ještě vesele pustí. 


2. Zvyknout si, že na místě řidiče nesedí řidič, je hodně náročný
U dopravy ještě chvíli zůstaneme. Na to, že auta jezdí na druhé straně se dá docela rychle zvyknout. Otáčení za pravým ramenem je teda trošku náročnější, protože se tam člověk běžně doma nekouká, ale zkrátka dá se to zvládnout. Co je ale naprosto nezvladatelný je to, že řidič sedí na druhé straně auta. Taky, když přecházíte, tak se díváte na řidiče, abyste věděli, jestli vás vidí? Tak já už jsem měla asi tak tři infarkty z toho, kdy už jsem šla po přechodu a spolujezdec (pro mě na místě řidiče) se díval úplně někam jinam, než na silnici. Případně tam sedělo dítě. A nebo ještě lépe pes. 

3. Za svezení autobusem se řidiči děkuje
A zase další dopravní anomálie. V britských autobusem, doubledeckerech, se nastupuje předníma dveřma a vystupuje zadníma. Poměrně často, když dojedete na konečnou zastávku, tak lidi při vystupování děkují. Což mám takový pocit, že se to dělá i v Česku. Pak jsou ale ještě takový experti, kteří děkují i když vystupují na jakékoliv zastávce. Takže si sedíte v autobuse a na každé zastávce se ozývá "Thank you" pěkně hlasitě a pořádně, aby to řidič slyšel. 

4. Na autobus si na zastávce musíte mávnout, vevnitř si zase ciknout
Prakticky všechny zastávky autobusu jsou na znamení. Některé jsou na znamení oficiálně, ale ještě jsem nepřišla na to, jaký je mezi nimi rozdíl. Pokud chcete, aby vám autobus na jakékoliv zastávce zastavil, musíte si na něj zvenku mávnout nebo vevnitř cinknout. Řidiči autobusu jsou zároveň většinou hodní a když na ně hodně máváte a ještě 100 metrů autobus dobíháte, často na vás počkají. 

5. Mezi některými zastávkami metra je lepší jít pěšky, než se svézt
Tohle platí hlavně v centru. Jakmile vyjedete ze zóny 1, tedy z centrálního Londýna, všimnete si, že zastávky jsou mnohem dál od sebe. Je poměrně známo, že například mezi Leicester Square (mimochodem, ještě jsem neslyšela dva lidi, kteří by Leicester vyslovovali stejně) a Covent Garden je lepší jít pěšky, zvlášť pokud jedete ve špičce. Jsou od sebe totiž jenom nějakých 250 metrů! A jedna taková praktická rada na závěr... Jestli můžete, nikdy nepřestupujte nebo nevysttupujete na Bank. Je to prakticky největší a nejsletitější stanice metra, na kterou se kdy můžete dostat. 

Zajímalo by vás víc takových článků? Nebo třeba tipy na to, jak se přestěhovat do Londýna?

You Might Also Like

10 komentářů

  1. to s tím řidiček mě docela pobavilo :D ale já bych na tom byla stejně.. taky bych z toho byla v šoku a hlavně když by tam třeba nikdo neseděl... :D moc pěkný článek a určitě se budu těšit na nějaký podobný.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to hroznej nezvyk! :D jsem ráda, že se Ti článek líbil, určitě brzo napíšu něco podobného. :)

      Vymazat
  2. bezlepkový medovník mi taky chutná i bezlepková marlenka chutná skvěle :)
    když čtu tento článek, trochu se mi po Anglii zastesklo, i když mi Londýn přišel špinavý, i tak se mi líbil. Já řidiče pozdravím a rozloučím se nikdy jsem neděkovala, když nastupuji, tak plno lidí přede mnou ani nepozdraví.
    Do metra v Anglii sama nevstoupím, třeba bych to ještě za několik měsíců vzládla jet sama :D
    V Anglii se mi líbí styl vyučování je to úplně něco jiného než tady v Česku, jiný přístup.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Metro v Londýně zas tak složitý není, ale občas se v něm taky ztratím! :D Jojo, vzdělání je tady super, moc se mi tu líbí! :)

      Vymazat
  3. To mávání na autobus (tedy, jako je u nás zastávka na zn.), tak to mě opravdu překvapilo :)
    A to s červenou, s tím jsem se setkala i v Itálii a zrovna jsem si říkala, že udělat to tady u nás, tak jsou ty lidi 100x mrtví.
    Určitě by mě zajímal ten článek, jak se to Londýna vlastně přestěhovat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověk si na to mávání tak rychle zvykne, že by pak nejradši mával na všechny autobusy :D Určitě nějaký takový článek vymyslím, ráda bych pomohla všem, kdo uvažují o tom, že by se chtěli do Anglie přestěhovat. :)

      Vymazat
  4. Myslím, že takovéto tipy se nikdy neztratí! To mávání na řidiče, aby vám zastavil, tak takhle to funguje i v Rimini (možná celé Itálii :D). A na změnu sezení řidiče bych si asi taky nezvykla :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je sranda i občas nastupovat k někomu do auta, jela jsem s někým autem jenom párkrát, ale zásadně se snažím nasednou na místo řidiče. :D

      Vymazat
  5. Tak tenhle článek jsem přečetla rychle, protože byl skvěle napsaný. Rozhodně bych měla zájem o další takové články a klidně o tipy.
    Sama jsem si stihla těchto věcí, když jsem byla v Anglii všimnout a taky mě to docela zarazilo. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že se líbil. Určitě naplánuji další! :)

      Vymazat